Ronald: Packade sextanten i väskan och firade femtio med vännerna

Ronald mäter solhöjd ed
För positionsbestämningen krävs det minst två observationer med tillräckligt avstånd i tid eller distans.

När jag fyllde jämnt fick jag en seglats i present av min fru, med budskapet ”du får ordna den själv!”. Vi gjorde 50-årsseglatsen tillsammans med bästa kompisgänget.

En annan av presenterna var en sextant, som jag fick av min mor och mina systrar. Jag hade gått en kurs i astronomisk navigation på vintern och tyckte som fysiker att det var alldeles fascinerande!

Sextanten och tabellerna åkte alltså med på resan.

Positionsbestämningen lyckades faktiskt en gång – det tog mig två timmar att räkna. För att bestämma position utifrån solhöjd (eller stjärnor för den delen) krävs det minst två observationer med tillräckligt stort avstånd i tid eller distans emellan. Dessutom behövs det en öppen och fri horisont. Det fanns det i Grekland. Nästa gång efter jag gjort den första observationen missade jag den andra, eftersom jag hade somnat i solen uppe på däck …

Jag hade gått en kurs i astronomisk navigation på vintern och tyckte som fysiker att det var fascinerande. Sextanten och tabellerna åkte alltså med på resan.

Seglatsen var ändå i första hand ett solmättat äventyr i den grekiska övärlden tillsammans med vännerna. Resan kändes riktigt rätt. Förväntningarna överträffades med råge. Vi fick uppleva sol och värme, rena vatten och umgås. Men framförallt fick vi upptäcka en kultur som var ny för många av oss.

Jag har aldrig ätit så goda lammkotletter som på den resan – och fastän jag har försökt göra likadana här hemma på vår egen grill, har jag inte lyckats få dem lika bra. Och vi skrattade gott åt proceduren att blidka ödet i hamnen med en ankarouzo.

Det var intressant med procedurerna som kretsade kring maten – allt från frukosten, sysslan att städa undan och åka iväg – äta något lätt under gång och kanske ankra för ett dopp i sjön däremellan.

Jag har seglat optimistjolle som barn och har alltid varit en sjömänniska. Vi har en motorbåt som fungerar för vårt behov att komma ut till havs. Visst gav det mig blodad tand att segla – men gärna gör jag det där det är varmt och soligt och man klarar sig med simbyxor och shorts.

Förutom seglingen bekantade vi oss med nya samhällen på korta och längre promenader, vi åt middagar och hade ypperlig guidning av skepparen.

Ronalds bild från Hydratopp

Vi uppskattade särskilt möjligheten att göra promenader och vandringar. Det var berikande att variera seglingen med dem. På Hydra vandrade vi upp till klostret på bergets topp en het eftermiddag. På Spetses hade vi också en hel dag när vi fick möjlighet att gå ut och promenera och bekanta oss med ön. Jag tror det kan vara bra för alla som kanske inte vet om de orkar sitta på en båt i en hel vecka att veta att det också finns både tid och möjlighet till sådant på seglingsresorna.

Den gemensamma tiden gav oss härliga minnen att vårda under kommande mörka vintrar, tills vi kan åka på nytt.

***

Här kan du läsa Dannes, Heidis och Kurt och Sabinas erfarenheter av sina seglatser.

Livet bakom hamnen

Cat in Hydrafiskdisk_PorosBlåmopoigrändNoåsneparking-2Städerska i NafplioIMG_5908-2Telefonstolp_fiskar_Ermioni-2Porosbutik_cyklist

Cykla i Poros i oktober

Att cykla i Poros är ett bra sätt att ta sig lite längre bort från hamnen. Det funkar särskilt bra på hösten när temperaturerna svalnar. Upptäckter väntar bakom nästa krök.

Båtar ankrade i solnedgång.

Konsten att ankra rätt

Att ankra och ta i hamn kan kännas utmanande för dig som seglar första gången i Medelhavet. Det finns bra hjälpmedel och guider också i den konsten – så missa inte en skön upplevelse!

Yoghurt med persika

Frukost smakar bra ombord

God morgon! Härliga smaker och blått hav. Jag hör pipet från vattenkannan på spisen i grannens pentry. På vårt eget bord står redan kaffekopparna framme, tillsammans med ägg, salami, söta  tomater