Danne: Vid midnatt åkte vi tillbaka till ankarviken under stjärnhimlen

Uppe på berget ovanför Poros ser man kanalen och samhället öppna sig nedanför.

Jag hade aldrig seglat före vår resa till Grekland och frågade mig hur en vecka på en segelbåt skulle gå. Det visade sig vara verkligt lärorikt och avslappnande. Man fick hjälpa till eller bara njuta av färden enligt eget intresse. Att bo på hotell och simma i samma pool i en hel vecka i all ära – men att känna vinden fläkta i värmen och stanna i någon trevlig bukt för att simma var en verklig lyx.

Under vår seglats besökte vi ön och den lilla staden Poros, som var en riktig pärla. Vi gjorde en dagsutflykt upp på berget, där hela den majestätiska staden och bukten öppnade sig framför en.

Det är avslappnat att få umgås i sittbrunnen och börja dagen med frukost.

Det bästa med att resa är förstås att man med gott samvete kan gå ut och äta god middag varje dag. Men det som överraskade mig positivt, var hur roligt det är att samlas i sittbrunnen på morgonen och äta frukost (det blir inte bättre än grekisk yoghurt, nektariner, mysli och grekisk honung) eller att kocka ihop en lunch tillsammans på båten. Oftast lagade vi något lätt, till exempel en sallad, för att sedan äta en stadigare middag på kvällen då solen gått ner. Souvlaki, kalamari, saganaki, keftedes, tzatziki… det vattnas i munnen bara man tänker på all god mat och dryck det finns!  När jag som yngre reste till Grekland med mina vänner var pita gyros en storfavorit – och den fick jag också chansen att smaka på igen. Lika god då som nu. Skulle de lokala grillarna i Finland bjuda på gyros skulle man kanske besöka dem oftare!

Vi tillbringade faktiskt två nätter i Poros. Den ena spenderade vi i gästhamnen och den andra natten ankrade vi i en naturhamn utanför stan. Det var verkligen en kontrast att känna på nattlivet i gästhamnen och lugnet i ankarviken. När vi övernattade i naturhamnen hämtade en stor taxibåt hela gänget och tog oss till stan där vi var hela kvällen och åt en god middag.

Vid midnatt åkte vi tillbaka med taxibåten till de ankrade segelbåtarna under den stjärnklara himlen.

Läs Heidis, Kurt och Sabinas och Ronalds berättelser här!

Sova på däck
Att sova på däck i skön Medelhavsvärme är också en ny upplevelse för de flesta.

Livet bakom hamnen

Cat in Hydrafiskdisk_PorosBlåmopoigrändNoåsneparking-2Städerska i NafplioIMG_5908-2Telefonstolp_fiskar_Ermioni-2Porosbutik_cyklist

Cykla i Poros i oktober

Att cykla i Poros är ett bra sätt att ta sig lite längre bort från hamnen. Det funkar särskilt bra på hösten när temperaturerna svalnar. Upptäckter väntar bakom nästa krök.

Båtar ankrade i solnedgång.

Konsten att ankra rätt

Att ankra och ta i hamn kan kännas utmanande för dig som seglar första gången i Medelhavet. Det finns bra hjälpmedel och guider också i den konsten – så missa inte en skön upplevelse!

Yoghurt med persika

Frukost smakar bra ombord

God morgon! Härliga smaker och blått hav. Jag hör pipet från vattenkannan på spisen i grannens pentry. På vårt eget bord står redan kaffekopparna framme, tillsammans med ägg, salami, söta  tomater